torsdag 4. juli 2013

Sana til Lofoten

Endelig sommer, og Sana er klar for nytt tokt. 7. juni 2013 satte Sana seil med kurs for Lofoten. Første etappe fra Oslo til Averøya minnet ikke mye om sommer. 24 sekundmeter over Stadt er ingen lystseilas, men Sana fikser det meste. Som alle vet ligger Averøya i sola!! Både båt og mannskap ble svært godt tatt vare på av Knut M. Med hans hjelp ble det proviantert etter alle kunstens regler. Deretter fikk vi en fantastisk middag og en solnedgang av de sjeldne. I alle fall for Oslofolk.

Første etappe over Frohavet i nydelig sommervær satte standaren for turen. På Stokkøya, ventet en tålmodig Bjarne Hosen ved gjestebrygga sørøst på øya. Han var vennligheten selv. Neste morgen tok vi turens første morgenbad etter en løpe- og sykkeltur til Stokkøya strandbar- vel verdt et besøk. Lettvint dieselbunkring i Harsvika, før vi igjen stakk ut på havet. Denne dagen var full av høydepunkter. Først bikiniseiling, så 15 vågehval som lekte med Sana, havørn som sirklet over oss og Folda som viste seg fra sin beste side, med store dønninger, som brøt på alle skjærene. Vel fremme i Rørvik, nøt vi en nydelig indrefilletmiddag med saus ala Mos.

Sana gikk grytidlig ut og holdt stø kurs mot Brønnøysund, kystbyen midt i Norge, 840 km fra Lindesnes og Nordkapp. Der det ble gledelig gjensyn med seilerne fra Koko, nå i My Way. På kaia er det et stort kjøpesenter med alt man trenger. Leif og Trygve driver utmerket bilutleie bak Statoil, ypperlig for båtfolk som vil utforske omegn. Først tok vi Torghatten, så tok vi havbrukssentret til Marin Harvest med ekstra omvisning etter stengetid. Veldig interesant og appetittvekkende. Dagen ble avsluttet med en god fiskemiddag på Galeasen og en liten nightcup hos våre gode seilervenner, Ellen og Håkon.

Neste morgen gikk vi til Vega, for kun kort stopp. Innseiling til Nes på Vega ser vanskelig ut men er godt merket med staker. I Nes er det fasinerende museum med historier om livet i havgapet og edderdunsbutikk. Vi tok lodd og håper at en av oss vinner verdens fineste edderdun dyne fra Lånan. Alle vi møter er vennlige, imøtekommende og hjelpsomme. Etter kaffe og kvitlefse, nordlandskyr, tur og et bad satte vi kurs for Sandnesjøen.